میزان مصرف و تعرفه هزینه برق ماینر استخراج بیت کوین چقدر است؟
نوشته شده توسط : علی

استخراج بیت کوین با ماینر برق زیادی نیاز دارد. اما میزان مصرف و هزینه برق ماین کردن هر بیت کوین چقدر است و با چه تعرفه‌ای محاسبه می‌شود؟

 

به نظر ارزهای دیجیتال، مخصوصا اولین و محبوب‌ترین آن یعنی بیت کوین، به خاطر مجازی بودن، به سادگی و خیلی ارزان ایجاد می‌شوند؛ کافی است یک دکمه را فشرده و مقداری زیادی BTC به شبکه تزریق کنید! اما این تصور کاملا اشتباه است! فرآیند استخراج بیت کوین بسیار پیچیده، سنگین و نیازمند منابع پردازشی فراوان است، به همین دلیل برق زیادی مصرف می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین حتی در مقایسه با کل میزان انرژی الکتریکی استفاده شده توسط مردم برخی کشورها بیشتر است! ابزار جدیدی از دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که بیت ‌کوین به اندازه کل سوئیس انرژی مصرف می‌کند.

بر اساس یک گواهی کتبی ارائه شده به کمیته انرژی و منابع طبیعی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا، میزان برق مورد نیاز استخراج بیت کوین در سراسر دنیا، برابر 1 درصد کل انرژی الکتریکی جهان است! این مقدار وحشتناک و بسیار بالا است، پس جای تعجب نیست برخی BitCoin را دشمن طبیعت خطاب کنند!

ماینرها به معنی واقعی کلمه برق را می‌بلعند! اگر تعدادی از آن‌ها را در خانه، با برق شهری عادی، راه‌اندازی کنید، احتمال پریدن فیوز بالا است، چرا که برق شهری پاسخگوی عطش این دستگاه‌ها برای انرژی الکتریکی نیست.

نگاهی به قانون استخراج BitCoin در ایران

ماین کردن رمز ارزها، مخصوصا بیت کوین، در کشورمان منع قانونی ندارد، به این شرط که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز رسمی دریافت کرده باشید. نکته مهم دیگر، دریافت مجوز از وزارت نیرو است تا هزینه برق استخراج بیت کوین با ماینر برای شما بر اساس تعرفه صادراتی محاسبه شود.

حتی اگر از روش‌های دیگر نظیر استفاده از موتور برق، و بدون استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتورهای وزارت نیرو، اقدام به استخراج کنید، همچنان به دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند هستید.

ادعای مدیر عامل توانیر درباره مصرف برق استخراج بیت کوین

مدیر عامل شرکت توانیر ابتدای اسفند ماه 1399 مدعی شد برق مورد نیاز برای استخراج یک BitCoin، برابر با مصرف 47 سال یک واحد مسکونی است! محمدحسن متولی‌زاده گفت از ابتدای شروع طرح مقابله با مراکز ماینینگ رمز ارز غیر مجاز تا امروز، حدود هفتاد هزار ماینر شناسایی و جمع‌آوری شده است. مدیر عامل توانیر مدعی شد فقط میزان برق مصرف شده توسط دستگاه‌های غیر مجاز که آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، حدود 300 مگاوات است که با نیاز برق یک شهر بزرگ برابری می‌کند!

محمدحسن متولی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود، ضمن اشاره به برابر بودن انرژی الکتریکی مورد نیاز ماین کردن یک BTC با برق مصرفی 47 سال یک خانه، از استخراج‌کنندگان رمز ارز‌ها درخواست کرد برای استفاده از برق مجاز اقدام کنند. این مقام مسئول گفت شرکت توانیر برای ارائه مجوز و تسهیلات به متقاضیان استخراج رمز ارز آماده است. آقای متولی‌زاده به امضای قرارداد و ارائه مجوز به برخی از این مراکز تا امروز تاکید کرد. او از این که عده‌ای با وجود فراهم بودن امکان استخراج قانونی، به قیمت متضرر شدن سایر مردم کشور همچنان به ماین کردن به شکل غیر مجاز ادامه می‌دهند، ابزار تاسف کرد.

هشدار به مراکز استخراج غیر مجاز و فاقد مجوز

مدیر عامل شرکت توانیر اعلام کرد آن‌ها از سه روش بررسی میزان مصرف برق، بازرسی‌ مستمر و اطلاع‌رسانی‌‌های مردمی، مراکز غیر مجاز را شناسایی و جریمه می‌کنند. او به متولیان این مراکز غیر قانونی استخراج بیت کوین با تعرفه برق عادی هشدار داد با توجه به تعیین جریمه‌های سنگین علاوه بر جمع‌آوری دستگاه‌های آن‌ها در صورت شناسایی، برای جلوگیری از این زیان نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

در نظر داشته باشید سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که انرژی را با یارانه به مردم ارائه کند. به همین دلیل بهای برق در کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا بسیار پایین‌تر است. این تصمیم برای رفاه حال مردم اتخاذ شده و سواستفاده از آن برای کسب سود فراوان مجاز نیست. طبق تصمیمات دولت، فعالان صنعت استخراج کریپتوکارنسی یارانه‌ای برای انرژی دریافت نخواهند کرد. به عبارتی تعرفه برق استخراج بیت کوین متفاوت است.

در بخش دیگر همین مطلب، به بررسی تعرفه برق ماین کردن بیت کوین در ایران علاوه بر کل هزینه‌ها در یک ماه برای یک دستگاه استخراج‌کننده اشاره خواهیم کرد. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

افزایش مصرف برق استخراج بیت کوین موازی جهش قیمت آن

طی نیمه دوم سال 2020 و همچنین نخستین ماه‌های سال میلادی جاری، فقط قیمت بیت کوین به صورت انفجاری افزایش پیدا نکرد، بلکه مصرف برق ماینرهای آن نیز شدیدا افزایش یافت. بالا رفتن قیمت برترین رمز ارز بازار سبب شد افراد بیشتری به عنوان ماینر وارد شبکه آن شوند، در نتیجه هش ریت نتورک افزایش یافت و رقابت بسیار بیشتر شد. این موضوع به افزایش شدید مصرف برق سرتاسر شبکه BitCoin دامن زد.

بنیامین جونز (Benjamin Jones)، یک استاد اقتصاد در دانشگاه نیومکزیکو که مدتی است روی تاثیرات بیت کوین بر محیط زیست تحقیقات انجام می‌دهد، چندی پیش در یک گفتگوی خبری با روزنامه گاردین گفت مقدار برق مورد استفاده برای استخراج بیت کوین از نظر تاریخی بیشتر از انرژی الکتریکی سرتاسر برخی کشورها نظیر ایرلند بوده است. او گفت صحبت ما درباره چند ده تراوات مصرف برق در طول یک سال است!

نظر طرفداران BitCoin در این رابطه چیست؟

طرفداران دنیای رمز ارزها، به خصوص بیت کوین، مدعی هستند این روزها بیشتر مزارع استخراج از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی الکتریکی خود استفاده می‌کنند، چرا که دسترسی به این نوع انرژی در مقایسه با قبل بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر شده است. به عنوان نمونه مزارع ماینینگ زیادی در آمریکا، یک مزرعه خورشیدی نیز راه‌اندازی کرده و بخش قابل توجهی از برق مورد نیازشان را از آن تامین می‌کنند. از راه‌اندازی توربین‌های بادی توسط متولیان مزارع استخراج نباید غافل شد. با این حال، نیاز انرژی الکتریکی چند صد دستگاه ماینر، بسیار بیشتر از توان تولیدی یک مزرعه خورشیدی هر چند بزرگ است!

دوست‌داران ارزهای رمزنگاری شده همچنین انگشت اشاره را به سمت دیگر راه‌های اتلاف انرژی برده و برق مصرفی برای بیت کوین ماینینگ را در برابر آن‌ها ناچیز خوانده‌اند. بد نیست بدانید انرژی اتلاف شده توسط دستگاه‌های خانگی متصل اما غیرفعال (مثلا تلویزیون متصل به برق، اما خاموش) در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، بر اساس بررسی شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (Cambridge Bitcoin Electricity Consumption Index)، مساوی انرژی الکتریکی لازم به منظور استخراج BTC برای 1.8 سال است!

طرفداران رمز ارزها به خصوص BTC عقیده دارند تاثیرات زیست محیطی منفی آن غیر قابل کتمان است، اما این هزینه‌ای است که باید به خاطر تاثیرات (مثبت) گسترده بیت کوین روی جامعه پرداخت کرد. مدیر تحقیقات Fidelity Digital Assets عقیده دارد بیت کوین قادر نیست وظیفه‌اش به عنوان یک سیستم انتقال و ذخیره ارزش جهانی بسیار امن را بدون داشتن هزینه نگهداری بالا انجام بدهد.

تایلر وینکلواس به عنوان یکی از برترین میلیونرهای بیت کوین نیز مدتی قبل ضمن انتشار یک توئیت گفت سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند نیز در مقایسه با دستگاه‌های تایپ و تلگراف قدیمی، ردپای کربن بیشتری دارند. به عقیده او، برخی تکنولوژی‌ها به اندازه‌ای انقلابی و برای جامعه بشری مهم هستند که باید تاثیرات منفی ناشی از آن‌ها را در کنار مزایای بی‌شمارشان پذیرفت.

پاسخ طرفداران محیط زیست چه بوده است؟

طرفداران محیط زیست می‌گویند صنعت BitCoin ماینینگ همچنان یک نگرانی بزرگ است، چرا که ماینرها برای افزایش سود، به هر جایی که برق در آن ارزان‌تر باشد نقل مکان می‌کنند. به همین دلیل مناطق تامین‌کننده برق از طریق سوخت‌های فسیلی ارزانی مثل زغال سنگ برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارند.

طبق تحقیقات دانشگاه کمبریج، در حال حاضر در صنعت استخراج بیت کوین چین پیشتاز است. اگرچه این کشور در حال تغییر مسیر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مزارع ماینینگ خود است، اما همچنان نزدیک به دو سوم برق مورد نیازش برای استخراج بیت کوین از زغال زنگ تامین می‌شود. پس، در شرایطی که طرفداران محیط زیست به دنبال راهی برای کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، هستند، BitCoin به این موضوع دامن زده است.

هیچ دولت یا سازمان رسمی برای مدیریت و ردیابی نحوه ماین کردن BTCهای جدید وجود ندارد، به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق، استفاده دستگاه‌های ماینر از سوخت‌های فسیلی یا انرژی‌های تجدیدپذیر را مشخص کرد. در نتیجه، صحت ادعای طرفداران رمز ارزها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگرچه بدون شک برخی مزارع از این نوع انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند، اما سهم آن‌ها در کل صنعت مشخص نیست. از طرفی می‌دانیم با توجه به عطش دستگاه‌های استخراج‌کننده برای برق، مزارع خورشیدی حتی بزرگ نیز پاسخگوی یک مزرعه ماینینگ نیست.

ریگ ماینینگ بیت کوین را می‌توان هر زمان که برق ارزان در مکانی یافت شد، جابه‌جا کرد، به همین دلیل ردیابی آن‌ها کار دشواری است. کامیلو مورا (Camilo Mora) استاد جغرافیا و محیط زیست در دانشگاه هاوایی در گفتگو با روزنامه گاردین گفت مکانی که بیت کوین در آن استخراج می‌شود را می‌توان جابه‌جا کرد. این موضوع سبب شده در برخی موارد، نتوان موقعیت جغرافیایی مزارع را مشخص کرد!

میزان مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین

مرکز کمبریج برای منابع مالی جایگزین (Cambridge’s Centre for Alternative Finances) تخمین زده مصرف برق سالانه ماینرهای بیت کوین بالای 115 تراوات بر ساعت (TWH) شناور است. با این حال شاخص به دقت ردیابی شده Digiconomist، رقمی پایین‌تر، حدود 80 تراوات بر ساعت در هر سال، را نشان می‌دهد. طبق شاخص آن، در حال حاضر میزان مصرف برق سالانه حدود 86 تراوات بر ساعت است. در وب سایت digiconomist.net می‌توانید به اطلاعات بیشتری در این رابطه دست پیدا کنید.

مصرف برق سالانه استخراج بیت کوین

تحقیقات اخیر Digiconomist در اسفند 1399 نشان داد شبکه بیت کوین، به اندازه کل دیتاسنترهای واقع در سراسر دنیا برق مصرف می‌کند! ردپای کربن نتورک محبوب‌ترین رمز ارز بازار با ردپای کربن شهر شلوغ و بزرگی همچون لندن برابری می‌کند.

بر اساس مطالعات وب سایت Digiconomist، به ثمر رساندن یک تراکنش ساده بیت کوین، مساوی با انجام 680 هزار تراکنش در پلتفرم ویزا (Visa) رد پای کربن از خود به جا می‌گذارد. طبق شاخص آن، یک تراکنش حدود 778 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند! برق مصرف شده برای پردازشی یک تراکنش بیت کوین مساوی انرژی الکتریکی مورد نیاز به منظور 51 هزار ساعت تماشای ویدیو در یوتیوب است!

کل شبکه بیت کوین اکنون بیش از تعدادی از کشورها انرژی مصرف می‌کند. اگر بیت کوین یک کشور بود، به صورت زیر نشان داده می‌شد.

انرژی الکتریکی استخراج بیت کوین

جدا از مقایسه قبلی، همچنین می‌توان میزان مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین را با برخی از بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده انرژی الکتریکی مقایسه کرد.

مصرف برق بیت کوین

مطالعه‌ای توسط موسسه اوک ریج در اوهایو در سال 2018 نشان داد ایجاد 1 دلار بیت کوین (مقداری BTC به ارزش 1 دلار)، 17 مگاژول انرژی نیازمند است. این مقدار در مقایسه با انرژی مورد نیاز برای استخراج مقداری مس، طلا و پلاتینیوم به ارزش 1 دلار، حتی از دو برابر نیز بیشتر است. یک مطالعه دیگر در انگلستان طی سال 2020 مشخص کرد قدرت پردازشی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین، در سال 2019 نسبت به یک سال قبل آن چهار برابر شد. این موضوع روی هزینه برق تاثیر گذاشت.

هزینه و تعرفه برق استخراج قانونی در ایران

طبق مصوبه وزارت نیرو، هزینه انرژی الکتریکی مزارع استخراج رمز ارزها نظیر بیت کوین در چهار ماه خرداد، تیر، مرداد و شهریور، دو برابر قیمت برق صادراتی یعنی حدود 1930 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. این هزینه در ماه‌های دیگر به مراتب پایین‌تر است، به طوری که در باقی هشت ماه سال به جز چهار ماه نام برده، نصف بهای برق صادراتی یعنی حدود 480 تومان محاسبه می‌شود.

برای مقایسه بد نیست بدانید تعرفه برق پرداختی توسط دیگر صنایع در کشورمان حدود 145 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. هزینه سنگین برق ماینرهای استخراج بیت کوین در چهار ماه خرداد تا شهریور سبب شده فعالانی که به صورتی قانونی در صنعت ماینینگ مشغول به فعالیت هستند، کارشان را متوقف کنند. این در حالی است که تجهیزات به کار گرفته شده در این صنعت باید به صورت مداوم به‌روز شوند. سرمایه‌گذاران به امید بازگشت هزینه، سرمایه‌گذاری سنگینی روی دستگاه‌های ماینر بسیار گران قیمت می‌کنند. حال به خاطر بهای بالای برق، مجبور هستند چهار ماه فعالیت را متوقف کنند. به عقیده امید علوی، عضو هیئت رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران، ماینینگ هم یک صنعت است و باید بهای برق مصرفی آن همانند سایر صنایع فعال در کشور محاسبه شود.

برای محاسبه هزینه‌ها، باید بدانید میزان مصرف برق استخراج یک بیت کوین حدود 72 هزار کیلووات ساعت است. اگر 72 هزار را ضربدر هزینه انرژی الکتریکی در هشت ماه دارای تعرفه پایین‌تر، یعنی عدد 480 تومان، کنیم، رقم به دست آمده حدود 35 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که یک بیت کوین در حال حاضر در کشورمان حدود 1 میلیارد و 500 هزار تومان قیمت دارد! به طور کلی، هزینه برق لازم برای استخراج BitCoin بین 20 میلیون تا 200 میلیون تومان متغیر است.

کف تعرفه انرژی الکتریکی را برای فعالان سایر صنایع 145 تومان و برای فعالان حوزه رمز ارزها 480 تومان بیان کردیم. برای مقایسه باید بدانید تعرفه برق خانگی برای شهروندان عادی به صورت پلکانی حساب می‌شود. تا 100 کیلووات بر ساعت در هر ماه، تعرفه 56 تومان است. برای 100 تا 200 کیلووات این رقم به 65 تومان و برای 200 الی 300 کیلووات در هر ماه به 140 تومان افزایش پیدا می‌کند.

بررسی مصرف انرژی الکتریکی یک ماینر

انت ماینر اس 9 جی (Antminer S9J) یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های استخراج‌کننده در دنیا به شمار می‌رود. هش ریت آن برابر 14 تراهش است. این دستگاه در هر روز حدود 36 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. این برابر 1080 کیلووات ساعت در یک ماه است. اگر آن را ضربدر 480 تومان هزینه کف تعرفه برق استخراج بیت کوین در ایران کنیم، چیزی حدود 500 هزار تومان خواهد شد. این در حالی است که تجربه کاربران در کشورمان نشان داده با در نظر گرفتن سختی کنونی شبکه و قیمت حدود 60 هزار دلاری BitCoin، دستگاه انت ماینر اس 9 جی در هر ماه حدود 3 الی 4 میلیون تومان BTC استخراج می‌کند. از این مبلغ باید حدود 500 تومان هزینه انرژی الکتریکی را کسر کرد.

حین خرید یک دستگاه استخراج‌کننده، فقط به قدرت آن توجه نکنید. ممکن است یک دستگاه 30، 38 یا حتی بیشتر هش ریت داشته باشد، اما برق مصرفی آن به نسبت افزایش قدرت، بسیار بالاتر باشد.

علت مصرف برق بالای دستگاه‌های استخراج بیت کوین چیست؟

ماینینگ، فرآیند اضافه کردن سوابق تراکنش‌ها به دفتر کل بیت کوین یا همان پایگاه داده آن است. این عمل به خاطر دشوار بودن، به استخراج مواد ارزشمندی نظیر طلا از زمین تشبیه شده است. درست شبیه طلا، مقدار معینی BTC وجود دارد. از طرفی با پیش رفتن در زمان و نزدیک شدن به حد نهایی، استخراج دشوارتر می‌شود. قرار است در نهایت فقط 21 میلیون واحد BitCoin در شبکه این رمز ارز عرضه شود. اگرچه تا امروز بالای 18.5 میلیون ماین شده، اما عرضه حدود 2.5 میلیون مابقی تا سال 2140 زمان خواهد برد!

شبکه رمز ارزهای نوینی مثل بیت کوین و اتریوم غیر متمرکز است، به این معنی که یک سرور متمرکز وجود نداشته و سازمان و نهادی خاص برای اداره وجود ندارد. شبکه آن، از دست به دست دادن هزاران کامپیوتر واقع در سراسر دنیا تشکیل می‌شود. هر یک از این کامپیوترها یک گره یا نود خطاب می‌شوند. به طور کلی سه نوع گره فول، لایت و ماینینگ وجود دارد. گره‌های از نوع سوم، مسئولیت استخراج را بر عهده دارند. آن‌ها به وسیله تایید کردن تمامی تراکنش‌ها و اطمینان از مشروع بودن آن‌ها، به جامعه این رمز ارز خدمت می‌کنند.

همانطور که تا اینجا بحث کردیم، ماینینگ به خاطر سنگین بودن پردازش‌های آن برق زیادی مصرف می‌کند. از طرفی ایجاد یک ریگ ماینینگ نیز هزینه زیادی دارد. حال یک فرد به چه دلیل باید یک نود ماینینگ راه‌اندازی کند؟ رمز ارزهای جدید BTC در اختیار گره‌هایی قرار می‌گیرد که بتوانند یک بلاک را با موفقیت استخراج کنند. به عبارتی روند عرضه واحدهای جدید در شبکه این گونه است که آن‌ها به گره‌های موفق در ماین کردن یک بلاک اهدا می‌شوند.

استخراج سکه یا بلاک؟

برخلاف تصور، تشبیه استخراج (مجازی و دیجیتالی) سکه‌های BitCoin درست نیست. آن چه استخراج‌کنندگان در عمل ماین می‌کنند، بلاک‌های حاوی تراکنش‌ها است.

بلاک چین به عنوان پایگاه داده رمز ارزها، خاص و متفاوت است. در اینجا داده، در دسته‌بندی‌هایی به نام بلاک به دیتابیس اضافه می‌شوند. نکته بسیار مهم اینجاست که محتوای هر بلاک به قبلی وابسته است. حتی اگر یکی از میلیون‌ها بلاک موجودی در یک پایگاه داده بلاک چینی را دست‌کاری کنید، از آن جایی که تغییر مثل دومینو در سرتاسر دیتابیس پخش می‌شود، اتفاق خیلی سریع خودنمایی می‌کند. این یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر بلاک چین است و آن را برای سرویس‌های مالی تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل می‌کند.

تعدادی از تراکنش‌های منتظر بررسی (در صف انتظار) داخل یک بلاک قرار گرفته و آماده اضافه شدن به پایگاه داده می‌شوند. در اینجا یک رقابت برقرار است. هر دستگاه ماینری که بتواند زودتر این کار را انجام بدهد، پاداش را از آن خود خواهد کرد. به طور ساده، منظور از استخراج یک بلاک، وارد کردن آن (مجموعه داده) داخل یک تابع ریاضی و دریافت خروجی است. از آن جایی که هر مقداری به عنوان خروجی قابل قبول نیست، استخراج‌کننده باید عملیات را چندین مرتبه تکرار کند تا در نهایت به جوابی قابل قبول برسد. هر دستگاهی که زودتر جوابی قابل قبول پیدا کند و بلاک را به پایگاه داده اضافه کند، جایزه متعلق به آن است.

مبحث بیت کوین ماینینگ بسیار پیچیده و توضیح جزئی درباره آن از حوصله این مطلب خارج است. در صورتی که می‌خواهید به طور دقیق با نحوه کار شبکه BitCoin و فرآیند استخراج آشنا شوید، حتما دو مطلب جامع زیر را دنبال کنید:

اجباری برای پرهزینه نگه داشتن استخراج رمز ارزها نیست!

واقعیت این است که اجباری برای پرهزینه و پرمصرف نگه داشتن فرآیند تولید و عرضه رمز ارزهای جدید وجود ندارد. بیت کوین به عنوان نخستین رمز ارز دنیا، بر اساس الگوریتم اثبات کار (PoW) بنا شده است، اما از سال 2009 و تولد آن تاکنون، الگوریتم‌های اجماع دیگری نیز ایجاد شده‌اند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها اثبات سهام (PoS) است. اتریوم به عنوان برترین آلت کوین بازار و بزرگترین شبکه رمز ارزی بعد از بیت کوین، به زودی الگوریتمش را از PoW به PoS تغییر خواهد داد.

ویتالیک بوترین، نابغه و ذهن برتر پشت پروژه بزرگ اتریوم، عقیده دارد استخراج رمز ارزها (به روش کنونی) مسبب اتلاف منابع زیادی است، حتی اگر به مشکل‌ساز بودن تولید کربن دی‌اکسید اعتقاد نداشته باشید! وی معتقد است افرادی زیادی در سراسر دنیا، برای مصارف روزمره خود واقعا به انرژی الکتریکی نیاز دارند، اما دسترسی آسان به آن برایشان میسر نیست. در این بین، انرژی الکتریکی توسط ماینرهای ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده بلیعده و اتلاف می‌شود.

با وجود ایجاد شدن شبکه رمز ارزهای جدید بر اساس الگوریتم اثبات سهام و مهاجرت برخی نیز از PoW به PoS نظیر دومین شبکه بزرگ کریپتوکارنسی، هنوز معضل اصلی بیت کوین است. برنامه‌ای برای تغییر الگوریتم اجماع آن وجود نداشته و روز به روز هش ریت نتورک و میزان مصرف برق ماینرهای استخراج بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

تهیه شده در بیت 24

مطالب مرتبط




:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: